Er is veel discussie rond de waterstofauto. Sommige mensen denken dat het de toekomst van ons vervoer is, terwijl anderen geloven dat het niet meer dan een utopie is. In deze blogpost zullen we beide kanten van de zaak belichten en tot een conclusie komen over de vraag of de waterstofauto het waard is om in te investeren of niet.
Wat is een waterstofauto en hoe werkt hij?
Een waterstofauto is een voertuig dat een brandstofcel gebruikt om waterstofgas in elektriciteit om te zetten. Door middel van deze brandstofcel wordt de waterstof met zuurstof omgezet in water. Daarbij wordt elektriciteit geproduceerd, die gebruikt wordt om de motor aan te drijven.
Waterstofauto’s lijken in veel opzichten op elektrische auto’s, maar er zijn enkele belangrijke verschillen. Zo vertrouwen elektrische auto’s op batterijen om energie op te slaan, terwijl waterstofauto’s hun eigen stroom opwekken met behulp van een brandstofcel. Bovendien kunnen elektrische auto’s op het net worden aangesloten om op te laden, terwijl waterstofauto’s een speciaal tankstation nodig hebben.
Ondanks deze uitdagingen bieden waterstofauto’s een aantal potentiële voordelen ten opzichte van traditionele benzineauto’s.
De voordelen
Waterstofauto’s worden niet voor niets revolutionair genoemd. Ze zijn de manier om volledig CO2-neutraal te rijden en met een betere actieradius dan andere brandstofcelauto’s die vandaag aangeboden worden! Als je je bedenkt dat deze technologie op den duur tegen geringe productiekosten te verkrijgen is, is er milieu technisch nog nooit iets aantrekkelijker geweest dan de waterstofauto als toekomstig vervoersmiddel.
Waterstofauto’s zijn de toekomst, met hun brandstofzuinige en milieuvriendelijke eigenschappen. Het tanken van een waterstofauto duurt ongeveer drie tot vijf minuten – waarna je kunt genieten van een gemiddelde actieradius van 650 kilometer! Ter vergelijking: een elektrische auto doet er minstens een uur over, afhankelijk van hoe snel je oplader oplaadt – en soms nog minder als er niet genoeg stroom beschikbaar is in bepaalde gebieden waar ze staan.
Waterstof is een schone brandstof die altijd in water te vinden is. Dit betekent dat er nooit een tekort aan is, in tegenstelling tot andere brandstoffen zoals aardgas, die schaars zijn en moeilijk uit rotsformaties diep onder de grond te halen!
De nadelen van de waterstofauto
Hoewel de waterstofauto misschien klinkt als de golf van de toekomst, zijn er eigenlijk nogal wat nadelen aan dit type voertuig.
Waterstof is een gas dat veel mensen willen opwekken door elektrolyse van water. Het probleem? Het kost energie en heeft momenteel slechts een rendement van 30%. Nu wordt nog vaak gebruik gemaakt van grijze energie om waterstof op te wekken, waardoor deze manier van rijden absoluut niet CO2-neutraal is. Je kunt dit oplossen door hernieuwbare bronnen te gebruiken, zoals wind- of zonne-energie – maar niet in alle brandstofbehoeften van je auto’s kan met alleen deze energieën worden voorzien!
Het aantal oplaadpunten in Nederland is, om het eenvoudig te zeggen: een tragedie. Halverwege 2018 waren er drie plaatsen waar men zijn waterstofauto kon bijtanken en momenteel staat deze teller op vier – wat betekent dat er helemaal nauwelijks infrastructuur voor deze voertuigen is! Shell is één van de bedrijven die hieraan werken. Tegen 2022 wil het in heel Europa 400 waterstofstations hebben tegen eind 2023-eindjaar!
Ook een belangrijk nadeel aan waterstof? De energiedichtheid is niet hoog genoeg, zodat voor lange afstandsritten enorme tanks nodig zijn of…een heleboel brandstofstops.
Het huidige marktaandeel voor waterstofauto’s is bijna nul, dus je kunt je voorstellen dat de prijs per auto nog vrij hoog is. Als je een Toyota Mirai wilt kopen, wees dan bereid ongeveer 80 duizend euro te betalen – en dat is nog zonder opties!
Een laatste nadeel: hoewel de technologie achter waterstofauto’s verbeteren, is nog niet zo ver ontwikkeld als dat van elektrische auto’s. Dit betekent dat het risico van technische problemen en storingen nog steeds relatief groot is.
Op naar een grotere radius
De toekomst van auto’s die op waterstof rijden is rooskleurig, en er wordt gewerkt aan manieren om het de bestuurders gemakkelijker te maken. Eén idee dat overwogen wordt? Samengeperst gas! Dat vermindert de benodigde opslagruimte in je auto en vergroot de actieradius – net zoals de batterij boost modus van een elektrische auto dat nu doet.
Maar tegelijk zijn we ook nieuwsgierig naar andere manieren die je meer kilometers onder de voeten kunnen geven: zoals het optimaliseren van de stroomverdeling of het toepassen van snellaadsystemen zodat mensen niet hoeven te wachten tot hun brandstoftank bijgevuld is.”
Onze conclusie: Toekomst of niet?
Waterstofauto’s hebben de potentie om efficiënter en milieuvriendelijker te zijn dan hun elektrische tegenhangers, maar ze stuiten momenteel op veel hindernissen. De gemiddelde efficiëntie van een waterstofvoertuig is ongeveer 30 procent, vergeleken met 70 procent voor een volledig elektrische auto; bovendien is er ook bezorgdheid over hoe efficiënt de energie die in deze voertuigen gebruikt wordt uiteindelijk elektriciteit zal opleveren – een belangrijke bron vandaag…
Maar laten we nu eens kijken naar het gemak, de haalbaarheid. Hoe waarschijnlijk is het dat we straks allemaal elektrisch rijden en met zijn allen urenlang aan de laadpalen moeten, terwijl we ook kunnen kiezen voor een waterstofauto die volgetankt is voordat je terug bent van het toilet.
Wij gaan er dus voor!